Vragen over schrijven met je sponsorkind

Terug naar algemene Veelgestelde vragen

  1. Waarover kan ik het kind dat ik sponsor schrijven?

    Hou het eenvoudig. Schrijf over je familie, school of werk of je leven. Vertel iets over de verschillende seizoenen of feestdagen in Nederland. Heb je kinderen? Laat ze dan meeschrijven of een tekening maken. Vermijd mogelijke gevoelige onderwerpen, zoals godsdienst en politiek. Wees ook voorzichtig met foto’s. Molens, bloembollenvelden en Hollandse plaatjes zijn altijd goed, maar voor ons gewone ‘blote’ strand- of zwembadfoto’s kunnen in sommige landen als schokkend worden ervaren. Ook foto’s van je favoriete viervoeters kunnen voor misverstanden zorgen, omdat ze in sommige culturen als onrein worden beschouwd.

  2. Hoe lang is de post naar mijn sponsorkind onderweg?

    Je post legt een lange weg af. Daardoor komt een brief of kaart soms pas drie maanden later aan. Het gaat als volgt:
    De brief of kaart die je aan Plan Nederland stuurt, gaat eerst naar een vrijwilliger om in het Engels, Frans of Spaans te vertalen. Dat kan twee weken of langer duren.
    Een sociale werkplaats bundelt alle brieven voor dezelfde bestemming, die eens per maand per koerier worden verstuurd. Binnen enkele dagen komen de brieven in het land van bestemming.
    Daar zorgen douaneformaliteiten vaak voor nieuwe vertraging.
    De post gaat per vliegtuig of auto verder het land in.
    Eenmaal aangekomen op het lokale kantoor van Plan worden de brieven uitgepakt, geregistreerd en indien nodig vertaald naar de plaatselijke taal.
    Daarna gaan lokale vrijwilligers op pad (soms te voet) om de brief bij de kinderen af te leveren. Een groot gedeelte van de gesponsorde kinderen woont zeer afgelegen, waardoor vrijwilligers soms uren of zelfs dagen onderweg zijn.
    Een brief van je sponsorkind legt dezelfde lange weg af voordat jij ‘m ontvangt. Daarom duurt het soms wel zes maanden voordat je antwoord krijgt.
    We werken hard aan het mogelijk maken van contact via e-mail (via het kantoor in het land waar je sponsorkind woont). Natuurlijk laten we je weten wanneer dat mogelijk is.

  3. Kan ik de brieven en berichten in het Nederlands vertaald ontvangen

    Plan Nederland kan rekenen op de vertalerskwaliteiten van een aantal vrijwilligers die brieven en berichten naar het Nederlands te vertalen. Wil je daar gebruik van maken? Laat het ons dan weten via 020 – 549 55 20. Dan krijg je alle post in het Nederlands toegestuurd. Het originele poststuk, vaak door het kind zelf geschreven, sluiten wij meestal bij.

  4. Waarom schrijft het kind dat ik sponsor mij niet zelf?

    Dat kan verschillende redenen hebben. Misschien is het kind te jong of kan nog niet goed genoeg schrijven. Een familielid of vrijwilliger zal dan namens het kind schrijven.

  5. Waarom krijg ik van mijn sponsorkind niet altijd antwoord op mijn vragen?

    In ontwikkelingslanden zijn kinderen er vaak niet aan gewend om brieven te schrijven. Zeker in landen die van oudsher geen schrift kenden (zoals in veel Afrikaanse samenlevingen) is het neerschrijven van gedachten en ideeën niet ingebed in de cultuur. Bovendien zijn de beleefdheidsregels niet overal hetzelfde. Voor veel kinderen is het dus niet vanzelfsprekend om te reageren op de vragen die je stelt. De vrijwilligers in het dorp helpen de sponsorkinderen hier wel bij, maar ook zij zijn er vaak niet echt aan gewend. Stel dus niet teveel vragen in één brief, en als je geen antwoord krijgt, stel dezelfde vraag dan nog een keer in je volgende brief.

  6. De inhoud van de brief van mijn sponsorkind valt me erg tegen.

    In ontwikkelingslanden zijn kinderen er vaak niet aan gewend om brieven te schrijven. Zeker in landen die van oudsher geen schrift kenden (zoals in veel Afrikaanse samenlevingen) is het neerschrijven van gedachten en ideeën niet ingebed in de cultuur. Bovendien zijn de beleefdheidsregels niet overal hetzelfde. Onze vrijwilligers helpen de kinderen bij het schrijven van brieven; soms wordt het zelfs klassikaal gedaan. De leraar vraagt waarover de kinderen graag willen vertellen en samen schrijven ze een brief op het bord. Deze wordt dan door alle kinderen overgeschreven. Zo krijgt het schrijven van een brief ook een educatieve betekenis, maar het is natuurlijk ook onpersoonlijker.

  7. Worden mijn brieven gecensureerd?

    Je brieven worden niet gecensureerd, maar om kinderen te beschermen, lezen wij wel alle brieven. Mochten wij daarin iets tegenkomen, waarvan wij vinden dat we het beter niet kunnen doorsturen naar het kind, dan nemen we altijd contact op jou. Het kan bijvoorbeeld gaan om een iets te blote foto, een te gevoelig onderwerp (bijvoorbeeld over religie of politiek), of adresgegevens die worden uitgewisseld.

  8. Het versturen van een kaart via de kaartenapplicatie werkt niet

    We helpen je graag om een kaart via de kaartenapplicatie te sturen naar je sponsorkind.
    Ieder kind wordt blij van post. Je krijgt een persoonlijke band met je sponsorkind. Bovendien wordt het nog duidelijker welk verschil je maakt in het leven van je sponsorkind.
    Je kunt ons telefonisch bereiken op 020 – 549 55 20, via Facebook, via het contactformulier of via e-mail info@plannederland.nl.

    Misschien kunnen deze tips je ook verder helpen:

    Meerdere sponsorkinderen:
    Als je meerdere kinderen een kaart wilt sturen, moet de internet browser helemaal worden afgesloten. Je moet opnieuw in te loggen met het sponsornummer met het sponsornummer van een ander sponsorkind.

    Gegevens database:
    De database met gegevens van de sponsorkinderen wordt 1x per week ververst. Het kan zijn dat de gegevens nog niet in de database staan als je net een nieuw kind sponsort. Probeer het dan volgende week nog eens.