Vragen over kindsponsoring

Terug naar algemene Veelgestelde vragen

  1. Wat is jullie werkwijze?

    Als je een kind sponsort, investeert Plan je bijdrage in programma’s in de gemeenschap van je sponsorkind. Zo draag je niet alleen bij aan betere levensomstandigheden en toekomstkansen van één kind, maar ook aan een beter leven voor alle kinderen en hun familie in de gemeenschap, met speciale aandacht voor meisjes. Plan zorgt voor bescherming, gezonde voeding, veilig drinkwater, goede gezondheidszorg en goed onderwijs. Kortom: een betere toekomst.
    Plan gelooft ook dat kinderen zelf heel goed weten wat ze nodig hebben voor hun ontwikkeling. Daarom luistert Plan naar kinderen, hun familie en gemeenschappen en betrekt Plan hen bij de projectactiviteiten.
    Via je sponsorkind blijf je op de hoogte van wat er met je bijdragen gebeurt en kun je zien wat de impact is op het leven van een kind.

  2. Krijgen (ouders van) kinderen het geld van Plan?

    Plan geeft geen geld rechtstreeks aan kinderen of hun familie. Plan investeert de bijdragen van sponsors in gemeenschapsprojecten in de directe leefomgeving van de kinderen, zoals een drinkwaterproject, een project voor beter onderwijs of een project voor een betere gezondheid. Van de verbeteringen die Plan hiermee realiseert, profiteren niet alleen de gesponsorde kinderen, maar ook alle andere kinderen in de gemeenschap.

  3. Hoe lang blijft een kind bij Plan ingeschreven als sponsorkind?

    Zo lang als nodig is, maar niet langer dan het 18e levensjaar. Plan gaat ervan uit dat kinderen dan voldoende basis hebben om op eigen benen te staan en zorgt er zo voor dat steeds nieuwe kinderen als sponsorkind kunnen worden ingeschreven.
    In het jaar dat het sponsorkind 18 wordt, krijg je hiervan bericht. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat een sponsorkind verhuist naar een gebied waar Plan niet werkt, of dat Plan vertrekt uit een gebied omdat de beoogde resultaten zijn bereikt. Ook dan schrijft Plan het betreffende kind uit en informeren wij je hierover.
    Een uitzondering is het Plan Scholarship. Dat is een studiebeurs voor aankomende studenten vanaf 18 jaar, waarvan de familie geen vervolgopleiding kan betalen. Sponsors van het Plan Scholarship investeren rechtstreeks in de studenten.

  4. Waarom werd ik bij de uitschrijving van mijn sponsorkind direct voorgesteld aan een ander kind?

    Wij hopen dat je kindsponsor blijft en vragen je bij uitschrijving van een kind daarom of je sponsor wil worden van een ander kind. We doen dit tegelijkertijd, omdat wij als maatschappelijke organisatie zo weinig mogelijk kosten willen maken. Onderzoek wijst uit dat deze werkwijze het meest efficiënt en effectief is. Wil je bij uitschrijving van het kind vooraf telefonisch geïnformeerd worden? Laat ons dit dan even weten. Je kunt ons telefonisch bereiken op 020 – 549 55 20, via Facebook, via het contactformulier of via e-mail info@plannederland.nl.

  5. Kan ik een voorkeur uitspreken over het kind dat ik wil sponsoren?

    Dat is mogelijk. Je kunt in het aanvraagformulier het continent, de keuze voor een jongen of een meisje en de leeftijdscategorie invullen. Daarna zie je de foto van het sponsorkind dat wordt voorgesteld. Je ziet ook in welk land dit kind woont. ie.

  6. Kan ik ook een jongen sponsoren?

    Ja, natuurlijk. Plan zet zich in voor kinderen in ontwikkelingslanden, meisjes en jongens.
    Je kunt in het aanvraagformulier het continent, de keuze voor een jongen of een meisje en de leeftijdscategorie invullen. Daarna zie je de foto van het sponsorkind dat wordt voorgesteld. Je ziet ook in welk land dit kind woont.

  7. Kan ik het kind dat ik sponsor bezoeken?

    Ja, dat kan! Een bezoek van een sponsor aan het gesponsorde kind en diens familie is voor alle betrokkenen een onvergetelijke ervaring. Plan doet er alles aan om zo’n bezoek voor je voor te bereiden en goed te laten verlopen. Lees hier meer over de mogelijkheden van een bezoek.
    Plan organiseert ook regelmatig een groepsreis voor sponsors naar een van de landen waar Plan werkt. In het reisprogramma is een bezoek aan projecten van Plan opgenomen.

  8. Waarom sponsor je een kind meerdere jaren?

    Het blijvend verbeteren van de levensomstandigheden en toekomstkansen van kinderen, hun familie en hun gemeenschap vraagt veel tijd en inspanning van alle betrokkenen. Plan hoopt dat je daar zo lang mogelijk bij betrokken blijft. Als het werk van Plan in een bepaald gebied voltooid is, hoor je dat onmiddellijk. Plan vraagt je dan sponsor te worden van een ander kind.

  9. Waarom gaat het kind dat ik sponsor niet naar school?

    Plan zet zich in om zoveel mogelijk jongens en meisjes de kans te geven naar school te gaan. Wij faciliteren onderwijs in de gemeenschappen en benadrukken het belang van onderwijs voor kinderen bij ouders, scholen en lokale overheidsinstanties. We proberen de bestaande barrières weg te nemen, maar de keuze om een kind naar school te sturen ligt bij de ouders van het kind. Het kan zijn dat een kind door omstandigheden niet naar school kan gaan, bijvoorbeeld door het overlijden van een van de ouders, armoede, of angst voor hun veiligheid. We vinden het natuurlijk erg vervelend dit te horen en willen graag achterhalen hoe het kan dat uw sponsorkind niet naar school gaat. Als u de gegevens waarmee u bij Plan geregistreerd staat, mailt naar info@plannederland.nl, dan zoeken wij het voor u na.

  10. Het kind dat ik sponsor is uitgeschreven, maar ik wil graag contact met de familie blijven houden. Is dit mogelijk?

    Met het oog op de bescherming van zowel kinderen als de sponsor, is dit in principe niet mogelijk. Binnen het kader van door Plan opgestelde internationale regels, raden wij dan ook af om via e-mail of social media contact te onderhouden, ook al is het kind ouder dan 18 jaar. Als je dit toch wenst, neem dan contact met ons op. Je kunt ons telefonisch bereiken op 020 – 549 55 20, via Facebook, via het contactformulier of via e-mail info@plannederland.nl.

  11. Hoe kan ik mijn kindsponsoring beëindigen?

    Dat kan door contact op te nemen met het Klantcontactcenter (020 – 549 55 20). De standaardopzegtermijn is twee maanden. In deze periode proberen we een nieuwe sponsor te vinden voor het kind dat je steunt. Natuurlijk vinden we het erg jammer dat je opzegt als kindsponsor. Wil je het werk van Plan wel blijven steunen? Voor een lager bedrag per maand kun je bijdrage aan de meisjesprojecten van Plan.

  12. Mijn sponsorkind heeft mij benaderd via facebook/twitter/e-mail. Wat moet ik doen?

    Het is natuurlijk leuk dat je sponsorkind je benaderd heeft.
    Er zitten aantrekkelijk kanten aan (het delen van foto’s en filmpjes), maar het maakt kinderen ook erg kwetsbaar. Plan wil kinderen niet blootstellen aan de risico’s van contact met volwassenen op internet zonder dat dit in een gecontroleerde omgeving plaatsvindt.
    Daarnaast is onze ervaring dat direct contact al snel kan leiden tot vragen om geld, van kinderen of hun ouders. Dan wordt het al snel minder leuk. Je betaalt als sponsor immers al een maandelijkse bijdrage.
    Plan heeft geen autoriteit om direct contact tussen sponsor en sponsorkinderen online te verbieden, maar wij raden aan om de communicatie via Plan te laten verlopen. Dat is beter voor beide partijen.

  13. Kun je samen met anderen een kind sponsoren?

    Ja, je kunt een kind sponsoren, als duo of groepje. Dan deel je de kosten en maak je samen het verschil in het leven van een kind. Samen bouw je een band op met het sponsorkind. Naast het schrijven is er zelfs de mogelijkheid om op bezoek te gaan.
    Lees hier meer.