Rachida: “We kregen les in een schuur”

In Niger gaat slechts dertien procent van de jongens en acht procent van de meisjes naar school. Plan helpt meer kinderen in afgelegen gebieden naar school.

Je leert niet veel als je schoolboek onder het stof wordt bedolven, of als je een plensbui over je heen krijgt. Dit overkwam Rachida regelmatig op school. “Vorig jaar kregen we in een schuur les. Daarbij zaten we op matten of op de stoffige grond.”

Rachida en haar klasgenoten, die op een afgelegen eiland in de rivier de Niger wonen, moesten onder deze omstandigheden iets proberen te leren.

De enige manier om bij het eiland te komen is per kano, een vaart van een half uur. De kano’s zitten meestal volgepakt met passagiers. Als de kano’s een steen op de bodem raken, is een ongeluk zo gebeurd. Ook is er het gevaar van nijlpaarden die in grote aantallen in de rivier leven.

De ontoegankelijkheid van het eiland, maakt het moeilijk om permanente gebouwen te bouwen. Daarom was Rachida’s middelbare school opgetrokken uit niet-duurzaam materiaal.

Eindelijk een echte school

Plan breidde de activiteiten uit naar de regio Tillabéry in het zuidwesten van Niger. Daar hielp Plan met de bouw en inrichting van een scholencomplex, bestaande uit drie klaslokalen, twee kantineruimtes, een lerarenkamer en een schoolplein. Rachida en haar medeleerlingen kregen hierdoor een veilige en comfortabele leeromgeving. “Door het nieuwe gebouw is onze leeromgeving erg verbeterd,” zegt Rachida. “We kunnen comfortabel zitten.”

Ook bouwde Plan twee latrineblokken en werd er een waterpunt aangelegd, zodat leerlingen schoon water hebben en naar het toilet kunnen. Rachida zegt: “We hoeven nu niet buiten onze behoefte te doen en we kunnen onze handen wassen.”

De kans om te presteren

Het project maakt mensen ook bewust van het recht van álle kinderen op onderwijs, ongeacht hun woonplaats. “Ik ben niet de enige die blij is met dit besef,” zegt Rachida. “Alle leerlingen, ook die uit andere dorpen, zijn het erover eens dat het project een succes is en het onze leeromgeving heeft verbeterd.”

Ook de schoolprestaties van leerlingen zijn verbeterd. Voordat de nieuwe school er was, haalde slechts vijf leerlingen zijn of haar diploma. Vorig jaar waren dit er tien. Rachida is optimistisch. “Het verschil is duidelijk. Ik weet zeker dat er dit jaar twee keer zo veel leerlingen voor het examen zullen slagen.” Voor de kinderen op dit afgelegen eiland ziet de toekomst er een stuk rooskleuriger uit.

Om de veiligheid van het kind te waarborgen zijn sommige namen gefingeerd.

Inspireer je vrienden

Steun het werk van Plan! Sponsor een kind of steun onze meisjesprojecten!

Hoe kun jij helpen?

Steun onze meisjesprojecten

Lees meer over investeren in meisjes

Sponsor een kind

Voor 25 euro per maand

Geslacht
Leeftijd
Lees meer over het sponsoren van een kind