Cecilia: “Een rampenplan redt levens”

In de Andes, met zijn nauwe valleien, ruige terrein en snelstromende rivieren kan een natuurverschijnsel als een aardschok uitmonden in een ramp. Plan reikt met behulp van een rampenplan kinderen de vaardigheden aan om in een dergelijke noodsituatie snel en adequaat te kunnen handelen. Hierdoor hebben zij meer overlevingskansen.

De vijftienjarige Luis woont in Cusco in het zuidoosten van Peru. Hij zit in het negende leerjaar en is lid van de Onderwijsraad op zijn school. Deze ochtend volgt hij een workshop over het beperken van risico’s tijdens een (natuur)ramp.

“Een tijd geleden, onder de geschiedenisles, begon alles ineens te bewegen. Het was afschuwelijk. We waren heel bang. Onze leraar zei met angstige stem: ‘Blijf kalm.’ Schilderijen vielen van de muur; er was veel lawaai. De leraar liep naar de deur en riep: ‘Orde!’ terwijl iedereen naar buiten probeerde te rennen. Mijn vriend Daniel duwde hem opzij en we renden naar buiten. Het was een chaos, en onderweg naar buiten raakten we geblesseerd.”

Het verhaal van Luis toont aan dat het van levensbelang is voor kinderen – en hun leerkrachten – om goed voorbereid te zijn. Op 120 scholen in de regio Cusco leert Plan kinderen en jongeren wat zij moeten doen in een noodsituatie. Zoals Daniel zegt: “We creëren de ramp zelf, doordat we onze angst niet de baas zijn.”

Actieplan

Luis, Daniel en veertig anderen zijn lid van een speciale rampenbrigade op school. Luis zegt: “Samen met iemand van de overheid stelden we een plan van aanpak op. Daarvoor gingen we de school en onze buurt rond om met duidelijke borden aan te geven waar de veilige plekken zijn. We bedachten een actieplan voor als de rivier overstroomt, inspecteerden de staat van de brug en de marktplaats en leerden welke plekken onveilig zijn. Daarna markeerden we vluchtroutes naar veilige plekken.”

Een ander lid van de brigade, Cecilia, vertelt: “We leerden een veiligheidspakket samenstellen, met alles wat je nodig hebt om te overleven. En we leerden wat te doen in een noodsituatie. Nu weten we dat er door te rennen paniek kan ontstaan en dat dit niet helpt. We moeten ons hoofd erbij houden en rustig naar een veilige plek lopen.”

Cecilia vertelt hoe Plan haar school helpt om samen te werken met lokale leiders en overheidsinstanties. “Vorige week presenteerden we ons rampenplan aan de regionale autoriteiten en de regionale onderwijsambtenaar, en ondertekenden we een overeenkomst om het uit te voeren.”

Steun krijgen

Luis gaat verder: “Tijdens de vergadering kregen we steun van lokale dokters, hoofddocenten, brandweerlieden en de priester. Aan het eind kregen we van de burgemeester voor alle leerlingen veiligheidspakketten aangereikt.”

“Nu weten we hoe belangrijk het is om met klasgenoten samen te werken. We snappen dat er overal gevaar schuilt, zoals een ladder die verkeerd staat. Maar het belangrijkste is dat we zelfvertrouwen hebben, want als we kalm blijven, kunnen we anderen helpen.”

Om de veiligheid van het kind te waarborgen zijn sommige namen gefingeerd.

Inspireer je vrienden

Steun het werk van Plan! Sponsor een kind of steun onze meisjesprojecten!

Hoe kun jij helpen?

Steun onze meisjesprojecten

Lees meer over investeren in meisjes

Sponsor een kind

Voor 25 euro per maand

Geslacht
Leeftijd
Lees meer over het sponsoren van een kind