Welkom bij Plan Nederland. Fijn dat je onze site bezoekt! Plan Nederland maakt gebruik van cookies. Niet zo verrassend, maar wel heel handig. Voor ons maar zeker ook voor jou. Want met cookies zorgen we ervoor dat de website goed werkt en wij je een optimale gebruikerservaring kunnen bieden. We zetten bijvoorbeeld cookies van Google in om activiteiten op onze website te analyseren en onze pagina's te verbeteren. We plaatsen ook cookies van o.a. Microsoft, Facebook en Twitter voor social media- en advertentiedoeleinden. Zo kunnen wij gerichte campagnes voeren om meer mensen te bereiken zoals jij. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je kunt je toestemming altijd weer intrekken. Lees meer hierover in ons cookiebeleid.

Dossier WASH: Waterfilters voor veilig drinkwater in de sloppenwijken van Delhi

In de Indiase hoofdstad Delhi leeft ongeveer 49 procent van de totale populatie in sloppenwijken. In deze slums heeft 90 procent van de inwoners geen toegang tot veilig drinkwater en geen of nauwelijks kennis van het belang van goede hygiëne. Veel mensen drinken hun water bijvoorbeeld zonder het eerst te koken of te zuiveren en dat leidt tot ziektes als diarree en cholera.

WASHOm hier iets aan te doen werkt Plan in drie wijken in Delhi samen met Basic Water Needs (BWN), een Nederlands bedrijf dat betaalbare waterfilters en conserveringstechnieken ontwikkelt en verkoopt aan huishoudens met een laag inkomen in ontwikkelingslanden. Plan geeft voorlichting over de noodzaak van veilig drinkwater en goede hygiëne en ondersteunt 45 vrouwelijke ondernemers om zich te organiseren in self help groups (SHG). BWN geeft de ondernemers een training in hoe ze de filters kunnen verkopen. Het enthousiasme van de deelnemers is groot. Niet alleen omdat ze er hun inkomen mee kunnen verbeteren, maar ook omdat ze weten dat de mensen in hun buurt de filters echt nodig hebben.

Doel van het project

  • Betere drinkwatervoorziening en gezondheid voor zo’n 30.000 mensen in drie wijken in Delhi door gebruik van waterfilters.
  • Inkomensverbetering voor vrouwen en versterking van lokale economische activiteit door de verkoop van waterfilters.
  • Bewustwording over het belang van goede hygiëne en daarmee gedragsverandering in het gebruik van water.

Plan bekijkt aan het einde van het project of het project kan worden uitgerold naar andere wijken en steden.

Stand van zaken van het project

  • 45 entrepreneurs zijn getraind en verkopen de waterfilters.
  • Vrouwengroepen runnen drie nieuw geopende winkels waar de waterfilters worden verkocht.
  • Uit een recent onderzoek blijkt dat 100 procent van de ondervraagden weet wat de gevaren zijn van onveilig drinkwater; ze weten ook wat ze moeten doen om water geschikt te maken voor consumptie.
  • 98 procent van de ondervraagden heeft het voornemen de geleerde vaardigheden in de praktijk te blijven brengen.
  • 83 procent van de respondenten geeft aan dat waterfilters een positief effect hebben op hun leven en gezondheid.
  • De informatievoorziening van Plan en partners heeft geleid tot grotere bewustwording.
  • In de Holambi Kalan-regio gebruikt nu 33 procent van de mensen de waterfilter; in de Rangpur Pahari-regio is dit 21 procent.

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.