Logo

Met het oog op naamsbekendheid en herkenbaarheid moet het logo van Plan Nederland op alle communicatie-uitingen staan. Het logo moet consistent worden gebruikt.

Samenstelling van het logo

Het logo bestaat uit vier onderdelen:

  • Het beeldmerk (het dansende kind in de cirkel).
  • Het woordmerk (‘Plan’).
  • De tagline (‘Girls first’).
  • De vorm van het hele logo (een label).

Op een enkele uitzondering na moet het logo altijd als geheel worden gebruikt. Dus het beeldmerk, het woordmerk, de tagline en het label.

Kleur van het logo

Om goed herkenbaar te zijn en te blijven, gebruiken we het logo in twee kleuren:

  • PMS magenta label met wit beeldmerk, wit woordmerk en roze tagline.
  • PMS magenta label met wit beeldmerk, wit woordmerk en witte tagline.

Let op: de witte tagline gebruiken we alleen als de roze niet leesbaar is, bijvoorbeeld op donker of druk beeld.

Formaat van het logo

  • Voor A4 en A5 geldt: 25,7 x 38,5 mm (excl. 3mm afloop aan de bovenkant).
  • Voor andere A-formaten schalen we het logo in verhouding tot het A4 formaat.

Plaatsing van het logo

Het logo wordt op de volgende manier gepositioneerd: de helft van de breedte van het geplaatste logo dient als standaardafstand van de rechter- of linkerkant. Bijvoorbeeld: het logo voor drukwerk op een A4 is 25,7 mm breed; dit betekent dat we het 12,85 mm van de rechterkant af plaatsen.

  • Positie print- en drukwerk: rechts bovenin.
  • Positie online gebruik (waaronder mailings, headers en de website): links bovenin.

  

Plaatsing over beeld

Het logo mag altijd over beeld heen geplaatst worden. Als de roze tagline niet goed
leesbaar is op het beeld, dan gebruiken we het alternatieve logo met de witte tagline.

Uitzonderingen in logogebruik

Er zijn enkele uitzonderingen voor eerder genoemde regels voor het logogebruik:

  1. Weglaten van de tagline
    Als het logo in een heel klein formaat wordt gebruikt (bijvoorbeeld op sociale media) en de tagline ‘girls first’ niet meer leesbaar is, dan gebruiken we het logo zonder tagline. Voor bijvoorbeeld profielfoto’s gebruiken we een vierkante versie hiervan
  2. Horizontale (liggende) versie van het logo
    Op billboards en reclameborden op sportvelden gebruiken we, als er echt geen andere mogelijkheid is, een liggende versie van het logo.
  3. Geen ‘label’
    Op een magenta achtergrond valt het ‘label’ weg en gebruiken we alleen het witte deel van het loge (het beeldmerk, het dansende kind in de cirkel, het woordmerk en de tagline).


Van links naar rechts: logo zonder tagline, vierkant logo, logo op magenta achtergrond

 Nooit doen bij logogebruik:

  • Verander geen kleuren en voeg geen kleuren toe.
  • Maak onderdelen van het logo (beeldmerk, woordmerk, tagline) niet groter of kleiner.
  • Plaats het logo niet scheef.
  • Rek het logo niet uit/schaal het niet met andere verhoudingen.
  • Gebruik geen andere fonts.
  • Vertaal de tagline niet (dus niet: Meisjes eerst).
  • Gebruik het woordmerk niet zonder het beeldmerk.

Toevoeging van andere logo’s

Plan Nederland heeft het CBF-keur, het keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving. Bovendien is Plan Nederland ISO-gecertificeerd en wordt voor drukwerk alleen FSC-gecertificeerd papier gebruikt. Daarom plaatsen we de logo’s van CBF en FSC op alle printuitingen, zoals:

  • briefpapier;
  • jaarverslagen en B-to-B-advertenties;
  • uitingen waarin we geld vragen;

De logo’s van CBF en FSC staan altijd op de laatste pagina van een document, rechtsonder in magenta. Meestal plaatsen we daar ook de afzender. Bij het Girls First magazine plaatsen we de keurmerken echter voorin.

Combineren met andere logo’s

Plan werkt veel samen met andere organisaties. In uitingen tonen we de logo’s van deze organisaties samen, op een rij.

Bij een lijn, afbeelding of een andere duidelijke afscheiding boven de logo’s maken we het logo daaraan vast. Is dat niet het geval, dan houden we de ruimte van de letter ‘P’ rondom het logo aan.

Vragen over de huisstijl en/of toepassing? Neem contact op met studio@plannederland.nl.

 

sluiten