Doelgroepen

Verschillende doelgroepen vragen om een verschillende benadering. Hieronder een overzicht.

Particuliere sponsors:

  • Laat de lezer, via het verhaal dat je vertelt, zien, voelen, begrijpen en meebeleven.
  • Gebruik quotes, schrijf zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd, geef waar mogelijk kleine, persoonlijke details van de kinderen die in je verhaal voorkomen en maak je verhaal tastbaar.
  • De teksten zijn betrouwbaar, persoonlijk en gepassioneerd.

Jongeren

  • Schrijf kort, krachtig en direct.
  • Gebruik duidelijke taal (maar probeer niet jong en hip te doen als je geen jongere bent).
  • Vermijd een belerend toontje.
  • Wees concreet.
  • De teksten zijn persoonlijk, gepassioneerd en resultaatgericht

Het bedrijfsleven

  • Illustreer en onderbouw je verhaal met feiten (en zo mogelijk cijfers).
  • Zorg ervoor dat de lezer zich kan identificeren met de kinderen en volwassenen waarover je schrijft.
  • Gebruik quotes, schrijf zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd, geef waar mogelijk kleine, persoonlijke details van de kinderen die in je verhaal voorkomen en maak je verhaal tastbaar.
  • Maak helder welke rol het bedrijfsleven (of een specifiek bedrijf) speelt in het verhaal dat je vertelt, maar vermijd reclame.
  • De teksten zijn betrouwbaar, resultaatgericht, deskundig en ondernemend.

Overheid

  • Zorg dat je voldoende kennis van zaken hebt.
  • Vermijd ambtelijk taalgebruik (ellenlange zinnen, pompeuze en overdreven ingewikkelde woordkeuze).
  • Vermijd overdreven gebruik van jargon, zelfs al schrijf je voor een hoogwaardige, deskundige doelgroep.
sluiten