Geslaagd evenement: speeldag Hoorn

Op 21 september 2014 werd in Hoorn de Speeldag 2014 georganiseerd. Plan Nederland was erbij: terwijl kinderen in de Plan-tent kleurden voor een kleurwedstrijd, spraken de vrijwilligers met de ouders over het werk van Plan. Een ideale combinatie volgens Tom van Woerkom, Regiocoördinator Noord-Holland.

5e speeldag

Foto bij artikel 5. speeldag HoornPlan was dit jaar voor de 5e keer present op de Speeldag in Hoorn. Tom: ‘Dit is een leuk evenement voor Plan Nederland, waarin we veel aandacht trekken van het publiek. In de binnenstad van Hoorn zijn er allerlei attracties voor kinderen, waar circa 30.000 mensen op afkomen.’ De Plan-tent stond op de Veemarkt; een prachtige plek die goed in de loop ligt. Tom van Woerkom was er samen met Jacqueline Reus, Marijn de la Porte, Nanouk Sabel en Lucia Weve.

Tent

Tom: ‘De tent is een echte publiekstrekker. In de tent kunnen kinderen aan een kleurwedstrijd meedoen, waarmee ze dit jaar kans maakten op een ontmoeting met Iris Hesseling van Nickelodeon, op 8 november op de schaatsbaan in Haarlem. Heel veel kinderen zijn enorm vasthoudend om te willen kleuren. Dat is mooi, want ondertussen hebben wij de gelegenheid om de ouders aan te spreken over het werk van Plan. Dat doen we aan de hand van een aantal posters aan de wand en in het gesprek proberen we ze een Girls first magazine mee te geven. Maar uiteindelijk is ons belangrijkste doel dat ze zich opgeven voor de digitale nieuwsbrief om op de hoogte te worden gehouden van de activiteiten van Plan.’

Meetbare resultaten

Tom: ‘Dit jaar hebben we goed gemeten wat onze resultaten zijn, met een lijst waarop we de resultaten van de gesprekken noteerden. We hadden ruim 40 positieve gesprekken en daarnaast een lijst met circa 20 e-mail adressen van geïnteresseerden voor de nieuwsbrief. Er zijn waarschijnlijk ook heel wat niet-zichtbare resultaten. Zo heb ik in 2012 een cheque in ontvangst genomen van een evenement – Kids in Bizz – op een basisschool in Wijdewormer. De kinderen hadden Plan uitgekozen als sponsordoel naar aanleiding van een Speeldag in 2011. Zo liggen er soms verbanden die slechts af en toe boven water komen.’