Werkloosheid onder Aziatische jongeren: prachtig hoe praktisch REACH dit aanpakt

22 mei 2013

Aimée Vegter, Strategic Lead Corporate Partnerships bij Plan Nederland, was in Vietnam voor een werkbezoek. Ze hield een blog bij.

Vietnam4image-7De jeugdwerkloosheid in ontwikkelingslanden groeit en groeit. Naar verwachting zijn er in 2016 95 miljoen werkloze jongeren en daarom werkt Plan Azië aan een strategie om de werkloosheid onder kansarme Aziatische jongeren aan te pakken.

Ik ben in Hanoi, Vietnam, als lid van een delegatie van Plan-veldkantoren en fondsenwervende kantoren om deze strategie uit te werken.

Omdat ik me bij Plan Nederland bezighoud met de samenwerking met het bedrijfsleven, is mijn bijdrage aan de bijeenkomst om te kijken hoe we meer kansarme jongeren kunnen begeleiden naar een fatsoenlijke baan en een beter toekomstperspectief door samen te werken met het bedrijfsleven. We kunnen voor bedrijven bijvoorbeeld nieuwe werknemers opleiden. Plan heeft daar veel ervaring mee, maar om meer jongeren te kunnen bereiken, moeten we het toch anders gaan aanpakken.

Vanaf dag één

Zondagmiddag kom ik aan in het mooie Hanoi en maak een wandeling door de stad om wat te acclimatiseren. De thermometer geeft 37 graden aan!

Ik kijk ernaar uit om collega’s uit andere landen te ontmoeten en te leren van hun verhalen en maandag tref ik ze: de collega’s met wie ik vaak al werk, maar die ik nog nooit heb gezien, zoals Nga, Harshvardhan, Kanaporn en Nono.

Van alle ervaringen met projecten die jongeren naar werk begeleiden, geeft vooral één project in Nepal de enorme complexiteit goed weer: vrouwen die slachtoffer zijn van mensenhandel, gedwongen prostitutie of ander misbruik, krijgen via Plan Nepal de kans een training te volgen waarmee ze aan de slag kunnen als kleinschalige onderneemsters. In het kader van dit project moet Plan niet alleen uitzoeken waar de beste kansen liggen voor ondernemers, maar ook werken in een cultuur die misbruikte vrouwen stigmatiseert. Omdat de vrouwen geen enkele financiële basis hebben, moeten hun ondernemingen bovendien vanaf dag één inkomsten opleveren. Maar voordat daarvan sprake kan zijn, hebben de vrouwen vaak eerst intensieve psychische hulp nodig om hun trauma’s te verwerken. Al die tijd verdienen ze niets.

Trainers uit het bedrijfsleven

Woensdag bezoeken we REACH, een programma van Plan dat kansarme jongeren opleidt en begeleidt naar een baan. Na een training van maar vijf maanden vindt 83 procent van de deelnemende jongeren binnen 6 maanden een beter betaalde baan. De trainingen die in het kader van het project worden aangeboden leiden bijvoorbeeld op tot webdesigner, werk in de detailhandel en werk in de horeca. Voor jongeren die niet goed kunnen lezen en schrijven, zijn trainingen als kapper, nagelstylist en schoonheidsspecialist geïntroduceerd. Prachtig hoe praktisch REACH dit aanpakt.

REACH heeft – sinds 2003 – meer dan 9.000 jongeren opgeleid en werkt samen met 1.000 (lokale) bedrijven. Belangrijke factoren voor het succes zijn onder meer dat bijna alle trainers uit het bedrijfsleven komen, evenals de gastsprekers die in de training worden betrokken. Dat is een belangrijk verschil met overheidsprogramma’s.

De succesvolle aanpak van REACH is inmiddels ook door andere landen overgenomen, aangepast aan de lokale situatie.

Los achterop

Vietnam1image-6Het trainingscentrum ligt twee uur rijden van Hanoi en ik geniet onderweg van het mooie Vietnamese landschap. De scooter is het belangrijkste vervoermiddel hier en ik ben steeds weer geschokt als ik in het drukke verkeer kleine kinderen los achterop zie zitten, of baby’s los in de armen van hun ouders. En geen enkel kind heeft een helm op!
Tijdens de reis wissel ik met collega’s ideeën en ervaringen uit en leggen we de basis voor toekomstige samenwerking. In Hai Duong praten we met de studenten. Een groot deel van hen heeft van REACH gehoord via Facebook, een goedkope wervingsmethode die we ook in andere landen kunnen toepassen. De Facebook-pagina van REACH wordt door voormalige REACH-studenten onderhouden.

De meeste trainees komen van het platteland en zijn niet van plan om terug te gaan als ze hun opleiding hebben afgerond. Ze willen liever bartender of webdesigner in de stad worden dan boer. Ze weten allemaal hoe hard hun ouders moeten werken voor heel weinig geld.

Donderdagochtend, bespreken we in hoeverre REACH de leegloop van het platteland bevordert. Urbanisatie is een ontwikkeling die je overal ziet. Maar de consequentie kan zijn dat er onvoldoende landbouw overblijft om in de voedingsbehoefte van de bevolking te voorzien. Hoe gaat Plan daarmee om in de werkgelegenheidsprojecten voor jongeren?

Deze en een heleboel andere vragen komen de volgende dagen uitgebreid aan de orde. We gaan dieper in op specifieke uitdagingen en zetten de regionale strategie in de lak. Want daarvoor waren we uiteindelijk bij elkaar.

Vrijdag neem ik afscheid van mijn collega’s en snel ik naar buiten om iets te kopen voor mijn collega’s in Nederland. Ik hoop dat de Vietnamese koekjes in goede aarde vallen.

Inspireer je vrienden

Steun het werk van Plan! Sponsor een kind of steun onze meisjesprojecten!

Hoe kun jij helpen?

Steun onze meisjesprojecten

Sponsor een kind

Voor 25 euro per maand

Geslacht
Leeftijd