Voor één dag managing director bij Accenture

11 oktober 2016

Wayra Kowsoleea is youth advocate bij de Girls’ Rights Watch van Plan Nederland, een lobbygroep die zich inzet voor meisjes in ontwikkelingslanden.

Vandaag, op Wereldmeisjesdag, bezetten jonge vrouwen in het kader van de zogeheten Girl take over van Plan International een aantal hoge posities in de media, het bedrijfsleven en de politiek om hun stem te laten horen voor meisjesrechten. In 50 landen, vinden zo’n 250 take-overs plaats, waaronder het presidentschap van Nepal. Ikzelf neem het stokje over van Monique Dekker, managing director communicatie, marketing en IT bij Accenture, een van de belangrijkste internationale corporate partners van Plan.

Educatie en de drive om te leren

YW-Plan-Accenture-103

Foto: Yvette Wolterinck

Na een lange voorbereiding is het dan zover. Door de dauw reis ik met het opkomen van de dageraad af naar Eindhoven. Eenmaal aangekomen staat Tamara Veldboer, management consultant bij Accenture, me op te wachten. Terwijl we naar de HTC campus fietsen, waar Accenture kantoor houdt, legt Tamara me uit wat het bedrijf precies doet en hoe het in elkaar steekt. Eenmaal aangekomen maak ik onder het genot van een kopje koffie kennis met Monique. Ze vertelt me hoe ze meer dan 25 jaar geleden aan haar carrière is begonnen en zichzelf heeft opgewerkt binnen de technische sector. Educatie en de drive om te leren en zichzelf te ontwikkelen is volgens Monique inherent aan haar succes.

Take-over

YW-Plan-Accenture-101

Foto: Yvette Wolterinck

Na het kennismakingsinterview gaan we door naar een klant en is het tijd voor de eerste take over. Met deze klant bespreek ik de gelijkenis tussen het verbeteren van de situatie van meisjes in ontwikkelingslanden en het stimuleren van vrouwen in de top. Conclusie: voor beiden is goede regelgeving nodig die geadopteerd en geïmplementeerd kan worden door organisaties waardoor op den duur ook daadwerkelijk een mentaliteitsverandering optreed. Tijdens een discussie waarvoor junior consultant Esmee Blijburg aanschuift, ga ik dieper in op de positie van de vrouw, binnen Accenture en binnen de technische sector. Opvallend is dat voor beide dames het feit dat zij een minderheid vormen niet heel saillant aanwezig is. Op de vraag een aantal kenmerken van de sector te noemen hoor ik: hightech, Brabants en global, maar niet mannen. Na even doorvragen blijkt dat zowel Monique als Esmee zich bewuster is van wat zij naast hun kennis extra bij te dragen hebben dan mannen zoals goed luisteren naar een klant, anders communiceren. Diversiteit is volgens hen onmisbaar en dit is terug te zien in het aannamebeleid en verschillende vormen van coaching binnen Accenture.

Lunchende mannenmassa

Na een leerzame dag kan ik concluderen dat de positie van de vrouw bij Accenture goed onderhouden wordt, maar tegelijkertijd ook dat er nog een grote uitdaging ligt in het aantrekken van vrouwen. Te midden van de lunchende mannenmassa, pak ik mijn fiets naar het station en vertrek richting Amsterdam, door naar de bedrijvennetwerk receptie van Plan waar ik de CMD (Country Managing Director) van Accenture, Manon van Beek zal ontmoeten.

Accenture

Accenture is een wereldwijd professional services bedrijf dat diensten en oplossingen aanbiedt op het gebied van strategie, consultancy, digital, technologie en operations. In 2010 hebben Accenture en Plan de krachten gebundeld om wereldwijd jeugdwerkeloosheid terug te dringen. Als gevolg van het partnerschap zijn in Zuid-Amerika en Zuidoost Azië meer dan 25.000 jongeren getraind en geholpen met het opzetten van een onderneming.

Inspireer je vrienden

Steun het werk van Plan! Sponsor een kind of steun onze meisjesprojecten!

Hoe kun jij helpen?

Steun onze meisjesprojecten

Lees meer over investeren in meisjes

Sponsor een kind

Voor 25 euro per maand

Geslacht
Leeftijd
Lees meer over het sponsoren van een kind