Mijn reis door Vietnam – reisimpressies van Herman van Bemmel

13 juni 2013

Door Saskia

Hebben we minder oog voor wat er ‘daar’ gebeurt omdat het ‘hier’ minder goed gaat? De tv-actie voor Syrië bracht met ruim 4,5 miljoen euro teleurstellend weinig op. Kan het ons dan niks meer schelen wat ‘daar’ gebeurt? Dat denk ik zeer zeker niet. Maar het afschuwelijke conflict in Syrië, dat al vele duizenden levens heeft gekost, is ingewikkeld en veel mensen twijfelen er daarom aan of de hulp de juiste mensen wel bereikt. Nederlanders zijn dus wel kritischer geworden en maken keuzes in hun doneergedrag. Voor ons, de goede doelen, betekent dit nog meer dan ooit dat we, in woord en beeld, inzichtelijk moeten maken wat er met het gedoneerde geld gebeurt. Iets wat ik als directeur van Plan Nederland alleen maar toejuich en waar we als organisatie ook veel aandacht voor hebben.

SONY DSCMocht u cynisch zijn geworden over de betrokkenheid van ons ‘hier’ met de mensen ‘daar’, dan wil ik graag een aantal inspirerende verhalen met u delen. De afgelopen maanden is Plan Nederland verrast door flink wat hartverwarmende initiatieven waarbij mensen met een hoge mate van creativiteit en professionaliteit geld hebben opgehaald voor projecten van Plan. Extra mooi is dat veel van die evenementen door jongeren zijn georganiseerd. Jongeren die zich actief inzetten om ervoor te zorgen dat kinderen, en dan vooral meisjes ‘daar’, de mogelijkheid krijgen om zich volledig te ontwikkelen. Net zoals wij dat ‘hier’ kunnen.

De initiatiefnemers zijn dichtbij zichzelf zijn gebleven bij het organiseren van de initiatieven. Er is gekeken naar de eigen interesses, eigen kwaliteiten en ingespeeld op actuele trends. Zo organiseerde het Kennemer College (havo-atheneum-gymnasium) uit Beverwijk een toneelstuk waarbij de leerlingen zelf regisseerden en acteerden. Ze haalden 755,31 euro op.

amsterdamOok de meiden van de Schoevers opleidingen in Amsterdam en Utrecht, die voor hun opleiding een evenement voor het goede doel moesten organiseren, kwamen met aansprekende evenementen op bijzondere locaties. De keuze voor de Because I Am a Girl campagne van Plan als doel voor het geld was snel gemaakt. Deze meiden en jongens willen opkomen voor meiden elders! Zo organiseerden ze modeshows, een wijnproeverij, een ladiesbeurs, een high tea en een bingo. In totaal haalden de groepen in Utrecht 6700 euro op, en het eindbedrag van de groepen in Amsterdam is uitgekomen op 9193,23 euro. Zij hebben ons persoonlijk de cheques overhandigd op het hoofdkantoor in Amsterdam. Met deze bijdragen ondersteunt Plan kinderen in ontwikkelingslanden en geven we hun meer kansen op een beter toekomstperspectief. Met speciale aandacht voor meisjes (via het Meisjesfonds), want meisjes worden achtergesteld en gediscrimineerd. Zij krijgen niet dezelfde kansen en rechten als jongens. Terwijl juist meisjes de armoedespiraal kunnen doorbreken.
Namens Plan wil ik al die geweldige initiatiefnemers bedanken voor hun bijdragen in geld en tijd. Vanuit Plan willen wij graag ondersteuning bieden als u een eigen evenement wilt organiseren.

 

Vijf tips namens de jongeren die de afgelopen maanden actief zijn geweest:

  • Als je een leuk idee hebt zijn bedrijven, ondanks de crisis, nog steeds wel bereid om producten of een locatie beschikbaar te stellen. Trek de stoute schoenen dus aan en benader bedrijven met jouw plan;
  • Zet social media in om je netwerk te informeren over jouw evenement;
  • Vraag hulp aan Plan bij het organiseren van het evenement; ze kunnen helpen bij het organiseren, bij het benaderen van de pers, bij het beschikbaar stellen van goodies en aankleding zoals shirtjes, ringen, ballonnen en het bruidsjurkjes;
  • Zorg dat er een goede taakverdeling is zodat alles wordt uitgevoerd;
  • Geniet van je evenement!

Inspireer je vrienden

Steun het werk van Plan! Sponsor een kind of steun onze meisjesprojecten!

Hoe kun jij helpen?

Steun onze meisjesprojecten

Lees meer over investeren in meisjes

Sponsor een kind

Voor 25 euro per maand

Geslacht
Leeftijd
Lees meer over het sponsoren van een kind