Kindhuwelijken en de aanslag op Malala: allebei even onvoorstelbaar

12 november 2012

Vanaf vandaag zal Plan Nederland directeur Monique van ‘t Hek regelmatig een blog bijhouden over haar werk bij Plan.

Door Monique

header-facebook-campagneElke 3 seconden wordt er ergens op de wereld een meisje tegen haar zin gedwongen om te trouwen. Dat zijn 25.000 meisjes per dag! Dat is toch echt onvoorstelbaar! En in veel gevallen zijn ze nog niet eens 15 jaar oud. Onderwijs kunnen zij verder wel vergeten. Weg kansen op een goede toekomst.

Monique blogAls tiener vond ik zelf school soms een hele verplichting. Ik realiseerde me als kind niet hoe bevoorrecht ik was dat ik dezelfde kansen kreeg als mijn zes broers en dat ik naar school mócht. Door mijn werk is me dat wel pijnlijk duidelijk geworden. Want meisjes worden in heel veel landen gediscrimineerd omdat ze meisje zijn. En het is lang niet overal vanzelfsprekend dat ze naar school gaan. Kijk naar Malala, het 14-jarige Pakistaanse meisje dat een paar weken geleden op weg van school naar huis door haar hoofd werd geschoten door de Taliban. Omdat zij strijdt voor onderwijs voor meisjes in haar land is zij een bedreiging. Een vreselijk laffe aanslag die duidelijk maakt hoe lang de weg nog is die we te gaan hebben. Maar ook met een positief gevolg: wereldwijd is nu een discussie gaande over het gebrek aan onderwijs aan meisjes in ontwikkelingslanden. En dat is hard nodig.

De sleutel voor verandering

Meisjes zijn namelijk de beste investering tegen armoede. Onderwijs voor meisjes is dé sleutel voor verandering. Dat vind ík niet alleen, dat is ook echt aangetoond. Ieder jaar dat een meisje langer naar school gaat, betekent later een beter inkomen. Van dat inkomen investeren vrouwen een heel groot deel – veel meer dan mannen – in hun kinderen en familie. En ze krijgen ook minder kinderen en zijn beter in staat om voor hen te zorgen. Meisjes die een kans krijgen, werken dus niet alleen zichzelf uit de armoede, maar nemen hun hele omgeving daarin mee. Om ze die kans te geven, moeten we van twee kanten uit werken. Van onderaf met meisjes zoals Malala en haar ouders, en van bovenaf met gemeenschapsleiders en (lokale) overheden. Heel Pakistan staat op z’n kop door wat er gebeurd is, maar zelfs de meest conservatieve imams hebben zich nú wel uitgesproken voor onderwijs voor meisjes.

Mensen vragen me wel eens hoe ouders in vredesnaam in staat zijn om hun kind weg te geven en misschien nooit meer te zien. Ik moet er als moeder van twee dochters, van 20 en 22, echt niet aan denken. Ik geniet iedere dag intens van hun aanwezigheid in mijn leven, ondanks dat ik ze niet iedere dag zie. Maar ik heb gelukkig niet te maken met een traditie die de eer van de familie in stand moet houden. Ook ben ik niet zo arm dat ik mijn kinderen niet kan voeden. En ik hoef me ook niet net als veel ouders in ontwikkelingslanden elke dag zorgen te maken dat mijn dochters misbruikt worden op weg naar school. Maar als je dat ziet in andere landen, dan ga je bijna begrijpen waarom ouders het wel doen. En daarom moeten wij hen ervan overtuigen dat ze er in alle opzichten, ook voor hun eigen toekomst, veel beter aan doen om hun dochter op school te houden. En dan moeten wij er als organisatie tegelijkertijd ook voor zorgen dat die school een veilige plek is.

Plan geeft op allerlei manieren voorlichting aan kinderen, ouders en leerkrachten over de rechten van meisjes en het belang van onderwijs. En dat werkt.  Mede door het werk van Plan vinden er bijvoorbeeld in een regio in Bangladesh in elf dorpen geen kindhuwelijken meer plaats. En wij knokken ook hard op internationaal niveau. Zo hebben we onlangs de eerste internationale meisjesdag gerealiseerd die officieel is uitgeroepen door de VN. Het is vreselijk dat er een speciale dag voor meisjes nodig is, maar we zijn heel blij dat meisjes nu hoog op de agenda staan.

Inspireer je vrienden

Steun het werk van Plan! Sponsor een kind of steun onze meisjesprojecten!

Hoe kun jij helpen?

Steun onze meisjesprojecten

Sponsor een kind

Voor 25 euro per maand

Geslacht
Leeftijd