Keihard aan het werk in T-shirts met logo van Plan en Accenture

5 januari 2015

Anja van Beijnum, PR manager bij Accenture, bezocht in Indonesië een aantal projecten waar Plan Nederland en Accenture samenwerken.

De jeugdwerkeloosheid in de wereld was nog nooit zo groot. Plan Nederland en Accenture hebben een gezamenlijk doel: kansarme jongeren in ontwikkelingslanden aan een fatsoenlijke baan helpen.

Als PR manager bij Accenture houd ik me naast analytics, digital, projectmanagement, outsourcing, innovatie en cloud ook bezig met het onderwerp MAcc 2 (2) (2)aatschappelijk Verantwoord Ondernemen of -zoals Accenture het noemt- Corporate Citizenship. Het credo van public relations komt hier optimaal tot z’n recht: be good and tell it! We blijven bescheiden, maar eigenlijk is het fantastisch wat Accenture op dit terrein doet. In Nederland maar ook in de rest van de wereld waar we mensen die aan de zijlijn van de economie staan, helpen met het vinden van een baan of het starten van een eigen bedrijf.

Accenture en Plan in Indonesië

Je zou dus kunnen zeggen dat ik vanuit mijn functie goed op de hoogte ben van de impact die we wereldwijd maken. Dat dacht ik ook. Althans, totdat ik de kans kreeg om als leerproject met een groep van een aantal collega’s twee weken in een ontwikkelingsland te mogen werken aan een vraagstuk van een NGO. De opdracht: ontwikkel voor Plan Indonesië een social media aanpak (Indonesië behoort tot de top 3 internetgebruikers ter wereld!) ter ondersteuning van het doel om de levensomstandigheden van kansarme jeugd in Indonesië te verbeteren.

Alomvattend, een reis om nooit te vergeten. Maar een onderdeel waar ik hier even op in wil zoomen, betreft ons bezoek aan ‘local villages’. Dorpjes op Java die zo klein zijn dat ze op Google Maps niet eens te vinden zijn, zoals Siwalan Sukun Dadapan en Kumbo Village. Hier spraken we met zo’n 20 tot 30 meisjes (het merendeel al getrouwd en met kinderen) die werken in de bamboe-, champignons- en fruitindustrie. We spraken over hun leven; ovacc 3 (4)er hoe ze vaardigheden hebben geleerd om in hun onderhoud te voorzien. Hele praktische vaardigheden maar ook over ‘business vaardigheden’ waarmee ze hopen hun ambities waar te maken en bijvoorbeeld hun bamboe-business naar de rest van Indonesië te brengen. Ze dromen van een webshop en om social media in te zetten om nieuwe klanten te vinden en communities te creëren.

Ambitieuze meiden aan het werk

Ik had verwacht een groep jonge mensen te ontmoeten in primitieve omstandigheden met weinig omhanden en alle denkbare argumenten uit de kast te moeten halen om ze te overtuigen überhaupt te gaan werken. Niets daarvan was echter waar. Deze meisjes hebben een enorme gedrevenheid, zuigen kennis en vaardigheden op, hebben ambities en zelfs een visie op hoe ze zo’n village tot het champignon of bamboo center of the world willen maken. En Accenture trip Indonesie_2365dat alles gestimuleerd door echtgenoten, ouders en ‘dorpshoofden’. Ik zag die meisjes aan het werk: in een T-shirt voorzien van de logo’s van Plan en Accenture. Het maakte me enorm trots! Nooit gedacht dat ergens in de bergen van Indonesië jongeren keihard en gepassioneerd werken aan het waarmaken van hun dromen, en dat met de hulp van Accenture en Plan.

Inspireer je vrienden

Steun het werk van Plan! Sponsor een kind of steun onze meisjesprojecten!

Hoe kun jij helpen?

Steun onze meisjesprojecten

Sponsor een kind

Voor 25 euro per maand

Geslacht
Leeftijd