G20-landen moeten onderwijsbudget sterk verhogen voor deelname meisjes

De wereldleiders van de G20 moeten de budgetten voor onderwijs in ontwikkelingslanden vijf a zes keer zo hoog maken. Dit om te waarborgen dat honderden miljoenen meisjes hun recht op onderwijs kunnen waarmaken. Dat zegt ontwikkelingsorganisatie Plan International*. De jaarlijkse uitgaven moeten stijgen van de huidige 16 miljard dollar naar 89 miljard dollar in 2030. Het extra geld is nodig om 130 miljoen meisjes die nu wereldwijd niet naar school gaan, onderwijs te kunnen geven.

De G20 leiders komen in Hamburg bijeen op 7 en 8 juli om economische en financiële prioriteiten te bespreken. Ondanks overtuigend bewijs dat het vooruit helpen van meisjes een positief effect heeft op de bredere maatschappij en zelfs hele gemeenschappen uit armoede kan liften, staat het onderwijs voor meisjes nergens op de agenda van de G20. De G20-top is een kans voor de rijkste landen om de grootste mondiale problemen aan te pakken. Een commitment voor het financieren van onderwijs voor meisjes geeft miljoenen meisjes de kans op ontwikkeling en vooruitgang.

Meisjes lopen anderhalf keer zo veel kans als jongens om verstoken te blijven van basisonderwijs. Als er niets verandert zullen meer dan 400 miljoen meisjes in 2030 het voortgezet onderwijs niet hebben afgerond. Kwalitatief goed onderwijs voor alle kinderen; dat is een van de Werelddoelen (SDG’s) waar de wereldleiders in 2015 hun steun aan gaven. Dat doel moet in 2030 gerealiseerd zijn. Plan International waarschuwt dat dit alleen mogelijk is als de G20-landen nu in actie komen.

Voorafgaand aan de G20-top op 7 en 8 juli in Hamburg vraagt Plan International de wereldleiders om het belang van onderwijs te erkennen en dit gat in de financiering te vullen. “Het afronden van basis- en voortgezet onderwijs geeft meisjes een kans om een opleiding in het hoger onderwijs te volgen. Ze ontwikkelen opvattingen en verwachtingen waardoor ze later in het leven leidende functies op zich kunnen nemen. Zo ontstaat een volgende generatie vrouwelijke leiders en werken we aan een betere toekomst voor iedereen”, aldus Anne-Birgitte Albrectsen, CEO van Plan International.

School is voor meisjes een plek waar ze zich kunnen ontwikkelen, hun stem kunnen laten horen en leiderschapskwaliteiten kunnen opdoen. Zonder toegang tot school hebben meisjes thuis, in hun werkomgeving, in hun woongemeenschap of in hun land geen stem.
Plan International vraagt aan de leiders van de G20-landen en aan de acht uitgenodigde landen, waaronder minister-president Mark Rutte van Nederland, dat ze:

  • zich verbinden aan een ontwikkelingsbudget van minstens 0,7 procent van het Nationaal Inkomen;
  • in ieder geval 15 procent van het ontwikkelingsbudget besteden aan onderwijs;
  • de financiering voor twee onderwijsfondsen sterk ophogen: het Global Partnership for Education (een fonds voor onderwijs voor de meest kwetsbare kinderen in de wereld) tot 2 miljard jaarlijks ophogen in 2020 en het Education Cannot Wait fonds (een fonds voor onderwijs in crisissituaties) volledig financieren.

Deze oproep is onderdeel van een wereldwijde campagne #WeAreTheNext van Plan International: https://plan-international.org/girls-education-funding

*Plan Nederland is lid van Plan International. Plan werkt aan duurzame armoedebestrijding en blijvende verbeteringen in de levensomstandigheden van kinderen, met speciale aandacht voor gelijke rechten en kansen voor meisjes. Plan doet dit door het uitvoeren van kindgerichte gemeenschapsprojecten in 51 ontwikkelingslanden. Plan komt wereldwijd op voor betere naleving van het VN-verdrag voor de Rechten van het Kind.