“Wees een pinguïn.” In gesprek met Vivienne van Eijkelenborg, zakenvrouw van het jaar 2016

24 mei 2016

Op donderdag 19 mei organiseerde Plan Nederland de derde netwerkbijeenkomst voor haar corporate partners en bedrijven die interesse hebben in investing in girls. Ditmaal was het Olympisch Stadion gekozen als locatie. Keynote speaker tijdens het event? Vivienne van Eijkelenborg, directeur van Difrax, die onlangs nog werd uitgeroepen tot Zakenvrouw van het jaar. Plan Nederland sprak met haar over maatschappelijk verantwoord ondernemen en het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap.

Vivienne van Eijkelenborg staat al bijna twintig jaar aan het roer van Difrax, Nederlandse marktleider op het gebied van innovatieve babyproducten. Onder haar bezielende leiding groeide het familieconcern uit van een handelsonderneming in wattenstaafjes tot een internationaal opererend en gelauwerd merk. Het feit dat ze onlangs in het bijzijn van Koningin Maxima werd verkozen tot Zakenvrouw van het jaar is de spreekwoordelijke kers op de taart. Maar wie denkt dat het allemaal van een leien dakje is gegaan, heeft het mis.

Geen overnight success en wees een pinguïn

RPC-Plan-network-190516_106“Er bestaat niet zoiets als een overnight success,” aldus Vivienne Van Eijkelenborg. “Aan het huidige succes is twintig jaar van hard werken voorafgegaan. Het lijkt misschien of alles vrij soepel en goed is verlopen, maar het is zeker geen walk in the park geweest.” Het gaat volgens haar nog altijd met vallen en opstaan. Haar advies aan ondernemers is dan ook helder: “Blijf in jezelf investeren, durf te vragen en wees een pinguïn.” Dat laatste behoeft misschien enige uitleg: “Pinguïns vallen voortdurend, maar staan telkens weer op en gaan dan vrolijk verder. Ik ben ook elke keer weer opgestaan en doorgegaan. Ondernemen is nu eenmaal een kwestie van vallen en opstaan. Juist doordat ik al die jaren ergens voor hebt geknokt, is zo’n benoeming, in het bijzijn van Koningin Maxima, dan ook enorm speciaal.”

Maatschappelijk betrokken

De titel leverde de nodige aandacht op en een overvolle agenda, maar dat weerhoudt haar er niet van om zich ook maatschappelijk in te zetten. Zo liet ze zich de dag voor haar lezing bij Plan Nederland nog twaalf uur lang vrijwillig opsluiten voor hulporganisatie Free A Girl. “Ik voel, net als veel andere ondernemers, de drang om andere rollen in te vullen. Je kunt je alleen op je eigen bedrijf richten, maar ik vind het veel interessanter om me ook breder in te zetten. Als klein bedrijf kan je misschien financieel niet zoveel bijdragen, maar je kan ook je tijd of expertise doneren.” En alhoewel het nooit een doel op zich mag zijn, onderstreept ze dat die maatschappelijke betrokkenheid ook direct afstraalt op het bedrijf.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

Als ondernemer weet Vivienne van Eijkelenborg als geen ander dat er een spanningsveld is tussen creatie, innovatie, commercie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Ik heb me heel bewust, en voor een bedrijf van onze omvang ook echt in een vroeg stadium, aangesloten bij BSCI (Business Social Compliance Initiative), maar maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor mij nog zoveel meer; zo kijken wij ook naar hoe wij onze producten het best kunnen verpakken. We kiezen voor karton in plaats van plastic en in ons magazijn proberen we zoveel mogelijk te recyclen. Maar ook de boeken die we hebben geschreven, vallen voor mij onder MVO. Ik verkoop fopspenen, maar toen ik hoorde dat ouders er moeite mee hadden om hun kinderen van de fopspeen af te helpen, besloten we een boek te maken om ouders hierbij te helpen. Dat doen we vanuit de drang om onze doelgroep echt te helpen.” Het boek ‘Stoppen met Foppen’ is, net als veel van Difrax’ producten, ontwikkeld met behulp van medische specialisten. Inmiddels zijn er vijf opvoedboeken.”

Vrouwelijk ondernemerschap

Alhoewel Difrax geen specifieke projecten heeft waarbij het meisjes in ontwikkelingslanden aan werk helpt, is ze er veel aan gelegen om vrouwelijk ondernemerschap te stimuleren in Nederland. Binnen haar eigen bedrijf is zo’n zeventig procent van de werknemers vrouw en als voorzitter van Entrepreneurs Organization probeert Vivienne van Eijkelenborg werkende vrouwen aan te moedigen om zichzelf te blijven ontwikkelen: “Mijn verhaal gaat over het nemen van risico’s en het investeren in jezelf. Ik roep vrouwen op om minder bescheiden te zijn en probeer werkende moeders die met een schuldgevoel rondlopen in te laten zien dat als je iets wilt bereiken, het niet vanzelf komt. You always pay a price. Je ziet je kinderen misschien minder dan je zou willen, maar je geeft tegelijkertijd het goede voorbeeld aan je kinderen door te laten zien dat sommige dingen nu eenmaal moeite kosten. Als je iets wil bereiken, moet je soms iets laten. De kunst is dat te accepteren.”

Inspireer je vrienden

Steun het werk van Plan! Sponsor een kind of steun onze meisjesprojecten!

Hoe kun jij helpen?

Steun onze meisjesprojecten

Lees meer over investeren in meisjes

Sponsor een kind

Voor 25 euro per maand

Geslacht
Leeftijd
Lees meer over het sponsoren van een kind