TUI Nederland overall winnaar van World Responsible Tourism Awards

7 november 2013

Rijswijk, 7 november 2013 – Reisorganisatie TUI Nederland is gistermiddag uitgeroepen tot  overall winnaar van de World Responsible Tourism Awards 2013. Deze prestigieuze award werd uitgereikt tijdens de World Travel Market (WTM) in Londen. Ook won TUI Nederland de award in de categorie ‘Best for Child Protection’. TUI Nederland mocht de twee awards in ontvangst nemen vanwege haar strijd tegen opkomend kindersekstoerisme in Noordoost Brazilië. Door Braziliaanse jongeren een opleiding en baan te bezorgen in de toerismebranche, zijn ze minder snel gedwongen uit armoede in de prostitutie te werken. Ook doet TUI Nederland samen met haar partners, ontwikkelingsorganisaties Plan en ECPAT, reisbrancheorganisatie ANVR, de Koninklijke Marechaussee en het Ministerie van Veiligheid en Justitie, een beroep op Nederlandse reizigers en reisorganisaties. Zij worden aangespoord het signaleren en verdenken van kindersekstoerisme te melden.

Juryrapport

Harold Goodwin, voorzitter van de jury: “TUI Nederland is gekozen tot overall winnaar omdat zij op grote schaal resultaat heeft bereikt op het gebied van kinderbescherming.” De juryleden waren onder de indruk van de bereidheid van TUI Nederland om kindersekstoerisme onder de aandacht te brengen van haar klanten en Nederlandse reizigers in het algemeen, door hen aan te sporen om actie te ondernemen bij het signaleren of verdenken van kindersekstoerisme. De jury is van mening dat de allesomvattende aanpak van TUI Nederland andere organisaties zal aansporen om ook te strijden tegen kindersekstoerisme.

Monique van ’t Hek, directeur Plan Nederland: “Deze erkenning vanuit de toerismewereld bevestigt dat we als branche overstijgend collectief op de goede weg zitten. Het toerisme dat rond grote sportevenementen als de WK Voetbal en Olympische Spelen op gang komt, zal Brazilië in 2014 en 2016 voor grote uitdagingen stellen op het gebied van seksuele uitbuiting van kinderen. Plan zal haar jarenlange en in 50 ontwikkelingslanden opgebouwde expertise blijven inzetten om zoveel mogelijk kwetsbare jongeren, vooral kansarme meisjes, hiertegen te beschermen. Maar de ontwikkelingen in Brazilië bieden ook kansen, vooral op de arbeidsmarkt, en die willen we benutten, juist voor die jongeren. Door ze weerbaarheids- en beroepstrainingen te bieden en aan een baan te helpen. Dit alles blijven we doen in samenwerking met onze partners in bijvoorbeeld de toerismebranche en de overheidssector. Want die holistische aanpak werkt. Ook willen we onze partners bedanken die het project in Brazilië meefinancieren. Naast gelden uit ons eigen Meisjesfonds, wordt dit project gefinancierd door de Adessium Foundation, AkzoNobel en de Postcode Loterij.”

Bewustwordingscampagne in Nederland
Vorig jaar gaven minister Opstelten van het ministerie van Veiligheid en Justitie en luitenant-generaal Leijtens van de Koninklijke Marechaussee het startsein voor een nieuwe luchthavencampagne tegen kindersekstoerisme. Het doel was: meer en betere tips binnenkrijgen waarmee Justitie aan de slag kan en die de pakkans verhogen. Reizigers kregen bij de paspoortcontrole een flyer mee, waarin werd gevraagd alert te zijn op Nederlanders die in het buitenland uit zijn op seks met kinderen en verdachte zaken te melden, bijvoorbeeld bij Meld Misdaad Anoniem of via www.meldkindersekstoerisme.nl. Op de verschillende Nederlandse luchthavens, waaronder Schiphol, hingen grote posters en brancheorganisatie ANVR informeerde de bij haar aangesloten touroperators en reisbureaus met banners en informatie voor medewerkers en reizigers op hun website. TUI Nederland gaf reisleiders in het buitenland een handleiding voor het geval een toerist met informatie naar hen toe zou komen.
Inmiddels heeft de minister van Veiligheid en Justitie (op 9 oktober jongstleden) ook een meerjarig plan van aanpak tegen kindersekstoerisme gepresenteerd. De publiek-private samenwerking met de ANVR, TUI, Plan en ECPAT is onderdeel van dit plan.

Project tegen kindersekstoerisme in Brazilië
In Brazilië krijgen jaarlijks tussen de 250.000 en 500.000 kinderen te maken met seksuele uitbuiting. Met name ongeschoolde meisjes tussen de 12 en 18 jaar zijn een gemakkelijke prooi voor mensenhandelaren. Het project in Brazilië, in nauwe samenwerking met Plan en ECPAT, is erop gericht jongeren, vooral meisjes, een opleiding en een baan in de toerismebranche te bieden, zodat zij niet in een situatie van seksuele uitbuiting terechtkomen. De onderscheidende totaalaanpak, waarbij jongeren, hotelpersoneel, horecabedrijven, brancheverenigingen en overheidsfunctionarissen worden betrokken, werpt zijn vruchten af. Jongeren ontvangen trainingen in weerbaarheid, worden voorgelicht over hun rechten en krijgen betere kansen op de formele arbeidsmarkt binnen de toerismebranche, door gerichte beroepsopleidingen en begeleiding naar werk. Het project in Brazilië wordt mede gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij.

________________________________________________________________________
Noot voor de redactie

Voor nadere informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
TUI Nederland                              Simone van den Berk  06-22.23.12.48
Plan Nederland                             Sherien Verkaik   06-83.94.35.38
ANVR                                          Mirjam Dresmé   06-51.44.08.78
Ministerie van Veiligheid en Justitie Sentina van der Meer   06-18.60.98.71
ECPAT                                         Theo Noten  06-30.42.72.09
Koninklijke Marechaussee              Robert van Kapel 06-51.14.68.66
Kijk voor meer informatie over de World Responsible Tourism Awards op:
www.responsibletravel.com.

TUI Nederland opereert onder de merknamen Holland International, Arke, KRAS.NL, ROBINSON, KidsWorldClub en Lastminute.nl. Ook biedt TUI Nederland de All Inclusive hotels CLUB MAGIC LIFE® en RIU exclusief in Nederland aan. TUI Nederland heeft een eigen luchtvaartmaatschappij: Arke.

TUI Nederland heeft sinds 1998 een strategie op het gebied van duurzaam toerisme en maatschappelijke verantwoord ondernemen. De strategie bestaat uit de pijlers Verankering, Bestemmingen, CO₂-voetafdruk, Klanten en Collega’s en richt zich op de duurzame ontwikkeling van de vakantiebestemmingen. Het verbeteren van het vakantieaanbod, het verlagen van de CO₂-uitstoot van Arke en het creëren van bewustwording bij vakantiegangers is onderdeel van de strategie. Meer informatie over TUI Nederland en duurzaam toerisme vindt u op www.tui.nl/duurzaamtoerisme.

Met 1,5 miljoen vakantiegangers en een omzet van € 1,7 miljard in 2012 is TUI Nederland de absolute marktleider in Nederland. Er werken ruim 2.500 medewerkers voor TUI Nederland.
De reisbureaugroep van TUI Nederland omvat 190 reisbureaus onder de namen Arke en Holland International Reisbureau. In januari 2013 won TUI Nederland twaalf Veren; de belangrijkste vakprijzen binnen de reisbranche. TUI Nederland is onderdeel van het Britse bedrijf TUI Travel PLC; marktleider in de reisbranche. Binnen TUI Travel PLC werken ruim 150 reisorganisaties in twintig landen samen onder de paraplu van de World of TUI. TUI Nederland. More than a smile.

Inspireer je vrienden

Steun het werk van Plan! Sponsor een kind of steun onze meisjesprojecten!

Hoe kun jij helpen?

Steun onze meisjesprojecten

Lees meer over investeren in meisjes

Sponsor een kind

Voor 25 euro per maand

Geslacht
Leeftijd
Lees meer over het sponsoren van een kind